12 مه 2023- تحقیقاتی به رهبری متخصصان اطفال در بیمارستان عمومی والنسیا نشان داد که فرزندان زنانی که در دوران بارداری چاق بودند، یا دیابت داشتند، دچار تغییرات اپی ژنتیکی خاصی شده اند که آنها را مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، چاقی و مشکلات قلبی عروقی کرده است. این خطر نه تنها در دوران کودکی و نوجوانی وجود دارد، بلکه در مراحل بعدی زندگی نیز حفظ می شود. نتایج این تحقیق در Cardiovascular Diabetology منتشر شده است.

به گفته ی دکتر Empar Lurbe، محقق اصلی این تحقیق از دپارتمان فیزیوپاتولوژی چاقی و تغذیه در دانشگاه والنسیا، "بارداری یک دوره اساسی در زندگی انسان است که به طور فعال بر رشد فرزندان و استعداد آنها برای ظهور بیماری های قلبی متابولیک تاثیر می گذارد. اختلالاتی مانند چاقی مادر و دیابت بارداری، می تواند سلامت فرزندان را از دوران نوزادی تا بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهد و خطر ابتلا به بیماری های همراه را افزایش دهد که کیفیت زندگی و امید به زندگی را در فرزندان کاهش می دهد.

به گفته ی دکتر ماریو فراگا از دانشگاه مالاگا، یکی از هماهنگ کنندگان این مطالعه، "چاقی مادر در دوران بارداری می تواند تا 30 درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار دهد که پیامدهایی برای سیستم های بهداشتی و سیاست های بهداشت عمومی خواهد داشت. با این حال، فراتر از شواهد اپیدمیولوژیک، علل مولکولی مسئول این اثرات منفی بر سلامت فرزندان ناشناخته است".

این مطالعه تغییرات اپی ژنتیکی را در فرزندان، فراتر از تولد، مرتبط با شرایط متابولیک مادر در دوران بارداری کشف کرد. این تغییرات شیمیایی بر تنظیم ژن ها تأثیر می گذارند و تغییر آنها در ایجاد بیماری های متعدد با تأثیرات اجتماعی بزرگ مانند چاقی نقش دارد.

این نتایج از تجزیه و تحلیل یک گروه از کودکان متولد شده از مادران چاق یا چاق مبتلا به دیابت بارداری، حاصل شد. یکی از بزرگترین نقاط قوت این مطالعه، پیگیری طولی است که در طول سال اول زندگی در بخش اطفال بیمارستان عمومی دو والنسیا انجام شده است، و این امکان را فراهم کرد تا محققان ردپای مولکولی چاقی و دیابت مادر را بر فرزندان روشن کنند. محققان بررسی کردند که کدام یک از مادران می توانند در طول زمان به طور مداوم بر ژنوم فرزندان خود تأثیر بگذارند.

محققان توضیح دادند که چگونه این مطالعه نمونه جدیدی از نحوه تعامل محیط با ژن های ما را نشان می دهد. در این مورد، نتایج نشان داد که وضعیت سلامتی و وضعیت متابولیکی مادر باردار می‌تواند به طور مداوم وضعیت سلامت فرزندان را تحت تأثیر قرار دهد که ممکن است پیامدهای مهمی برای مسائل بهداشت عمومی داشته باشد.

این کار اولین شواهد از تاثیر محیط داخل رحمی و به طور خاص، چاقی و دیابت بارداری، را بر برنامه ریزی مداوم الگوهای متیلاسیون فرزندان پس از تولد ارائه داد.

این تغییرات در ژن‌هایی رخ می دهد که بخشی از مسیرهای تنظیمی متابولیسم اسیدهای چرب، سیگنال‌های قلبی عروقی یا بیوانرژتیک میتوکندری هستند که فرآیندهای حیاتی در چاقی و دیابت محسوب می شوند. توانایی تشخیص این تغییرات در خون محیطی، این ایده را تقویت می کند که متابولیسم مادر اثرات سیستمیک بر رشد کودک دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-obesity-diabetes-pregnancy-consequences-offspring.html